Wiener Musikverein sau Asociaţia Muzicală Vieneză, este o sală de concerte din districtul Innere Stadt din Viena (Austria), această sală este şi sediul Filarmonicii din Viena.
Grober Saal sau Sala Mare cum mai este numită, este considerată sala cu cea mai bună acustică din lume, şi este la fel de bună în acest sens ca şi sala de concerte Konzerthaus din Berlin.
În această Sală are loc Concertul de An Nou de la Viena, această Sală are 49 metri lungime, 19 metri lăţime şi 18 metri înălţime, capacitatea acestei sali este de 1.744 de locuri pe scaune şi 300 de locuri în picioare.
Această sală a fost construită în 1863, de către Gesellschaft der Musikfreunde, acest proiect a fost realizat de către Theophil Hansen, clădirea a fost inaugurată la data de 6 ianuarie 1870, pentru donatile făcute de către Nikolaus Dumba, pentru realizarea acestei frumoase clădiri, guvernul austriac a denumit o stradă din apropierea Musikverein cu numele său.
Această sală a fost construită în 1863, de către Gesellschaft der Musikfreunde, acest proiect a fost realizat de către Theophil Hansen, clădirea a fost inaugurată la data de 6 ianuarie 1870, pentru donatile făcute de către Nikolaus Dumba, pentru realizarea acestei frumoase clădiri, guvernul austriac a denumit o stradă din apropierea Musikverein cu numele său.
La Concertul de An Nou de la Viena, se interpretează creaţii ale familiei Strauss, acest eveniment este televizat din anul 1959, de televiziunea austriacă ORF şi difuzat prin reţeaua Eurovision, şi are o audienţă în continuă creştere, ajungând anul trecut să fie transmis în peste 70 de ţări din întreaga lume şi vizionat de aproximativ un miliard de telespectatori.
Datorită popularităţi sale, pentru a putea vedea acest Concert de An Nou de la Viena, trebuiesc făcute rezervări chiar şi cu un an înainte, deasemenea nici preţul biletelor nu este de neglijat, preţurile variază între 30 şi 950 de euro, preţurile variază în funcţie de locul ocupat în sala de concert.
Datorită popularităţi sale, pentru a putea vedea acest Concert de An Nou de la Viena, trebuiesc făcute rezervări chiar şi cu un an înainte, deasemenea nici preţul biletelor nu este de neglijat, preţurile variază între 30 şi 950 de euro, preţurile variază în funcţie de locul ocupat în sala de concert.
Pentru cei care spun că acest concert nu poate fi văzut decât dacă ai noroc să prinzi un bilet datorită cererii foarte mari şi a interesului destul de mare pentru acest eveniment, dar nu se spune şi despre felul umilitor de a participa la o tombolă pentru a vedea un simplu concert, mă face să spun că este o foarte mare naivitate din partea celor care se înscriu pentru a obţine biletele dorite.
De fapt aceste bilete sunt cumpărate cu mult timp înainte de anumiţi îmbogăţiţi peste noapte care doar pentru a se face remarcaţi la acest eveniment din care nu înţeleg oricum nimic, aruncă mii de euro pentru a avea cele mai bune locuri din cunoscuta Sala Musikverein din Viena, şi să nu mai pomenesc de aşa numitele locuri moştenite, păi de ce nu fac în aşa fel să se"moştenească" toate locurile şi aşa s-ar rezolva şi problema din fiecare an cu locurile din sala de concert.
Chiar dacă este destul de vizionat şi iubit acest Concert de An Nou, are şi un trecut pe care mulţii din cei care asistă de la distanţă sau chiar din Sală
Musikverein nu îl cunosc, este vorba de trecutul nazist al Filarmonicii din Viena, acest trecut a fost dat publicităţi de către profesorul Oliver Ratkolb şi istoricul şi deputatul partidului ecologist din Austria, Harald Walser.
În anul 1938, orchestra a fost privată de 15 instrumentişti, din cauza motivelor politice şi rasiale, şapte din cei 15 instrumentişti deportaţi au murit în lagăre de concentrare ale naziştilor.
De fapt aceste bilete sunt cumpărate cu mult timp înainte de anumiţi îmbogăţiţi peste noapte care doar pentru a se face remarcaţi la acest eveniment din care nu înţeleg oricum nimic, aruncă mii de euro pentru a avea cele mai bune locuri din cunoscuta Sala Musikverein din Viena, şi să nu mai pomenesc de aşa numitele locuri moştenite, păi de ce nu fac în aşa fel să se"moştenească" toate locurile şi aşa s-ar rezolva şi problema din fiecare an cu locurile din sala de concert.
Chiar dacă este destul de vizionat şi iubit acest Concert de An Nou, are şi un trecut pe care mulţii din cei care asistă de la distanţă sau chiar din Sală
Musikverein nu îl cunosc, este vorba de trecutul nazist al Filarmonicii din Viena, acest trecut a fost dat publicităţi de către profesorul Oliver Ratkolb şi istoricul şi deputatul partidului ecologist din Austria, Harald Walser.
În anul 1938, orchestra a fost privată de 15 instrumentişti, din cauza motivelor politice şi rasiale, şapte din cei 15 instrumentişti deportaţi au murit în lagăre de concentrare ale naziştilor.
Dim cauza lipsei unor instrumentişti de valoare, programul din Concertul de An Nou avea să sufere unele modificări, şi au fost alese piese mai uşoare de Johann Strauss.
În anul 1939, aproximativ 47% dintre instrumentiştii Filarmonici erau membri ai Partidului Nazist (NSDAP), acest fapt încă din perioada în care această formaţiune era interzisă între ani 1933 şi 1938, ce este de evidenţiat este faptul că numărul membrilor Partidului Nazist din orchestră Filarmonici din Viena, îl depăşeau pe cel din orchestră Reich-ului din Filarmonica din Berlin de la acea vreme.
Din trecutul Filarmonicii din Viena, se mai aminteşte de către Oliver Ratkolb, şi faptul că a dat ca distincţie de onoare, inele de aur inscripţionate de-a lungul anilor mai multor personalităţi.în timpul războiului a fost acordată ca distincţie "l'Anneau d'honneur" din partea Orchestrei Filarmonice şi lui Baldur von Schirach care a fost guvernatorul nazist al Vienei.În anul 1939, aproximativ 47% dintre instrumentiştii Filarmonici erau membri ai Partidului Nazist (NSDAP), acest fapt încă din perioada în care această formaţiune era interzisă între ani 1933 şi 1938, ce este de evidenţiat este faptul că numărul membrilor Partidului Nazist din orchestră Filarmonici din Viena, îl depăşeau pe cel din orchestră Reich-ului din Filarmonica din Berlin de la acea vreme.
Baldur von Schirach a fost responsabil cu deportrea în lagărele de exterminare a mii de evrei, iar la Procesul de la Nurnberg a fost condamnat la 20 de ani de închisoare, şi a fost graţiat în anul 1966.
Deputatul şi istoricul Harald Walser cerea nu demult crearea unei comisii independente de istorici care să studieze perioada 1938-1945, de la anexarea Austriei de către Germania nazistă şi până la prăbuşirea celui de al Treilea Reich.,
Harald Walser critică faptul că, pe site-ul orchestrei, primul concert de Anul Nou, în 1939, este prezentat ca "un omagiu sublim adus Austriei", pe când, în realitate, acesta era "o faţetă a politicii culturale naziste".
Harald Walser susține că Filarmonica din Viena nu și-a examinat deschis istoria, că ignoră trecutul său și că nu acordă nici un fel de recunoaștere membrilor orchestrei uciși în timpul nazismului.
Indiferent de aceste fapte petrecute în trecut, şi de faptul că pentru a vedea acest concert direct din Musikverein - Grober Saal, trebuie să ai "noroc" în viziunea unora să îl poţi vedea, acest Concert de An Nou, este un eveniment la care merită să asişti dacă îţi place muzica clasică.
Harald Walser critică faptul că, pe site-ul orchestrei, primul concert de Anul Nou, în 1939, este prezentat ca "un omagiu sublim adus Austriei", pe când, în realitate, acesta era "o faţetă a politicii culturale naziste".
Harald Walser susține că Filarmonica din Viena nu și-a examinat deschis istoria, că ignoră trecutul său și că nu acordă nici un fel de recunoaștere membrilor orchestrei uciși în timpul nazismului.
Indiferent de aceste fapte petrecute în trecut, şi de faptul că pentru a vedea acest concert direct din Musikverein - Grober Saal, trebuie să ai "noroc" în viziunea unora să îl poţi vedea, acest Concert de An Nou, este un eveniment la care merită să asişti dacă îţi place muzica clasică.