Ce este de fapt o drona?,este un dispozitiv de tip UAV(Unmanned Aerial Vehicle ),capabil sa zboare fara sa fie pilotat ,este un produs care a fost folosit la inceputul sau doar in scopuri militare ,pentru diverse misiuni ca de exemplu :spionaj ,recunoastere de obiective sau bombardarea si distrugerea anumitor tinte .
In marea parte cei care achizitioneaza un astfel de produs numit drona ,il folosesc la filmarea sau fotografierea de la inaltime ,iar mai nou sant folosite si la diverse evenimente pentru diverse scopuri .
Dronele comerciale sant mult mai mici in raport cu cele militare si mult mai putin performante ,de unde si accesibilitatea lor pentru un numar tot mai mare de persoane doritoare de astfel de produse.
Dronele comerciale sunt controlate prin wireless prin intermediul unei telecomenzi sau a unei aplicaţii de tip Android sau cu un iPhone, iar atunci când eşti interesat de cumpararea unui astfel de produs numit drona , trebuie să te interesezi in primul rand de mai multe aspecte, cum ar fi camera foto, distanţă de zbor sau autonomia bateriei.
Dronele comerciale sant mult mai mici in raport cu cele militare si mult mai putin performante ,de unde si accesibilitatea lor pentru un numar tot mai mare de persoane doritoare de astfel de produse.
Dronele comerciale sunt controlate prin wireless prin intermediul unei telecomenzi sau a unei aplicaţii de tip Android sau cu un iPhone, iar atunci când eşti interesat de cumpararea unui astfel de produs numit drona , trebuie să te interesezi in primul rand de mai multe aspecte, cum ar fi camera foto, distanţă de zbor sau autonomia bateriei.
In Statele Unite ,aceste produse numite drone sau aparate de zbor fara pilot ,au inceput sa fie considerate o amenintare ,si din luna noiembrie a anului trecut aceste aparate de zbor vor fi inregistrate iar propietarul va suporta consecintele in cazul in care va pune in pericol sau va filma ori fotografia ceva pe o propietate privata fara acordul propietarului de drept,punerea in pericol se refera la faptul ca tot mai multe astfel de produse de zbor au cazut si au lovit oameni,prin aceasta masura autoritatile americane cred ca cei care detin un astfel de produs numit drona sa fie mai atenti si responsabili ,si bineinteles ca odata inregistrati vor putea sa si raspunda de faptele lor.
Dronele comerciale au fost utilizate in ultima perioada pentru filmare aeriana si realizarea de fotografii inedite ,pentru asta s-au dezvoltat si creat sisteme destul de complexe pentru stabilizarea de imagine ,s-a realizat chiar si transmiterea wireless a imaginilor direct pe un display montat pe telecomanda celui care foloseste drona.
In Romania ,situatia este cam neclara si asta pentru ca desi se gasesc din ce in ce mai multe tipuri de drone pentru vanzare ,ele sunt practic sau aproape interzise ,si spun asta citind odrinul Ministerului Transportului care il voi reda mai jos :
Ministerul Transporturilor Ordinul nr. 8/2014 pentru stabilirea condiţiilor de operare în spaţiul aerian naţional a aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord
În vigoare de la 21.01.2014 Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 50 din 21.01.2014.
Având în vedere dezvoltarea continuă a industriei aeronautice în ceea ce priveşte fabricaţia şi utilizarea aeronavelor fără pilot la bord,
luând în considerare faptul că pe plan internaţional nu au fost stabilite încă standarde comune de certificare şi operare a aeronavelor civile fără pilot la bord,
ţinând cont de faptul că la nivelul Uniunii Europene pachetul de reglementări în domeniului aeronavelor civile fără pilot la bord, cu masa maximă la decolare mai mare de 150 kg, urmează să fie finalizat până în anul 2016, în timp ce aeronavele civile fără pilot la bord, cu masa maximă la decolare mai mică de 150 kg, rămân sub incidenţa reglementărilor naţionale emise de statele membre ale Uniunii Europene,
pentru a permite operarea în spaţiul aerian naţional a aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord, până la emiterea pachetului de reglementări europene şi naţionale specifice care să acopere atât domeniul certificării, cât şi domeniul operării acestor aeronave,
în temeiul prevederilor art. 4 lit. b.) şi f.) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1.
Operarea aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord în spaţiul aerian naţional este permisă numai în zone de spaţiu aerian segregat temporar, înfiinţate, alocate şi activate conform reglementărilor aplicabile în vigoare.
Zonele prevăzute la alin. (1) se stabilesc în întregime în spaţiul aerian de clasă G, iar limita verticală superioară a acestora trebuie să fie cu cel puţin 150 m sub limita minimă a spaţiului aerian controlat.
Cererea pentru înfiinţarea zonei prevăzute la alin. (1) se transmite de către operatorul aeronavei Autorităţii Aeronautice Civile Române cu cel puţin 45 de zile înainte de data prevăzută pentru începerea activităţii. Modelul cererii şi informaţii privind documentele-suport care trebuie anexate acesteia se publică pe pagina proprie de internet a Autorităţii Aeronautice Civile Române http://www.caa.ro.
Alocarea şi activarea zonelor prevăzute la alin. (1) se efectuează în conformitate cu reglementările aeronautice aplicabile.
Art. 2.
În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a.) operator al aeronavei – persoană fizică sau juridică care efectuează operaţiuni aeriene cu o aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi care solicită în acest scop înfiinţarea unei zone de spaţiu aerian segregat temporar conform prevederilor prezentului ordin;
b.) spaţiu aerian de clasă G – zonă delimitată de spaţiu aerian în care nu sunt furnizate servicii de control al traficului aerian.
Art. 3.
O aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mare de 150 kg poate fi operată în spaţiul aerian naţional, în condiţiile respectării cerinţei prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2), numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a.) deţine un certificat de înmatriculare;
b.) deţine un certificat de tip şi un certificat de navigabilitate, conform cu reglementările europene emise în aplicarea Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 februarie 2008 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi instituirea unei Agenţii Europene de Siguranţă a Aviaţiei şi de abrogare a Directivei 91/670/CEE a Consiliului, a Regulamentului (CE) nr. 1.592/2002 şi a Directivei 2004/36/CE;
c.) operatorul aeronavei este certificat, după caz, în funcţie de operaţiunile aeriene civile desfăşurate, în conformitate cu reglementările aeronautice aplicabile emise la nivel naţional sau cu cele emise la nivelul Uniunii Europene;
d.) aeronava este asigurată, conform legii, pentru daune produse terţilor.
Art. 4.
O aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 150 kg poate fi operată în spaţiul aerian naţional, în condiţiile respectării cerinţei prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2), numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a.) deţine un certificat de identificare emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română sau un certificat de înmatriculare ori un document echivalent emis de alt stat;
b.) în cazul în care aeronava are o masă maximă la decolare mai mare de 15 kg, deţine un permis de zbor naţional emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română sau un document de certificare tehnică echivalent emis de alt stat, recunoscut de Autoritatea Aeronautică Civilă Română;
c.) aeronava este asigurată, după caz, conform legii, pentru daune produse terţilor.
Art. 5.
Nicio prevedere a prezentului ordin nu exonerează operatorul unei aeronave civile motorizate fără pilot la bord de obligaţia respectării prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 912/2010 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor în spaţiul aerian naţional, precum şi a condiţiilor în care decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se pot efectua şi de pe/pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate, cu modificările şi completările ulterioare, atunci când efectuează operaţiuni aeriene civile în spaţiul aerian naţional.
Prezentul ordin nu se aplică:
a.) aeromodelelor, aşa cum acestea sunt definite şi clasificate de către Federaţia Internaţională de Aeromodelism şi de către Federaţia Română de Modelism, atunci când sunt utilizate în cadrul competiţiilor, demonstraţiilor aeriene sau al altor manifestaţii oficiale organizate de Federaţia Română de Modelism;
b.) aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 1 kg, atât timp cât
– sunt operate într-o zonă deschisă, fără construcţii cu destinaţia de locuinţă;
– sunt operate fără depăşirea câmpului vizual al persoanei care asigură comanda aeronavei de la sol, dar nu mai mult de 150 m distanţă pe orizontală şi de 100 m distanţă pe înălţime faţă de această persoană;
– nu au montate pe ele aparatură pentru filmare sau transmisie de date.
Răspunderea pentru eventuale daune provocate ca urmare a operării aeromodelelor şi aeronavelor prevăzute la alin. (2) revine în totalitate persoanelor care asigură comanda acestora de la sol.
Art. 6.
În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, Autoritatea Aeronautică Civilă Română publică pe propria pagină de internet, http://www.caa.ro, documentele şi informaţiile prevăzute la art. 1 alin. (3).
Până la data de 30 iunie 2015, Autoritatea Aeronautică Civilă Română va elabora şi va supune aprobării ministrului transporturilor proiectele reglementărilor aeronautice civile naţionale privind operarea în spaţiul aerian naţional a aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord şi care au masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 150 kg.
Art. 7.
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.
Art. 8.
Prezentul ordin se aplică până la data de 30 ianuarie 2016.
Dronele comerciale au fost utilizate in ultima perioada pentru filmare aeriana si realizarea de fotografii inedite ,pentru asta s-au dezvoltat si creat sisteme destul de complexe pentru stabilizarea de imagine ,s-a realizat chiar si transmiterea wireless a imaginilor direct pe un display montat pe telecomanda celui care foloseste drona.
In Romania ,situatia este cam neclara si asta pentru ca desi se gasesc din ce in ce mai multe tipuri de drone pentru vanzare ,ele sunt practic sau aproape interzise ,si spun asta citind odrinul Ministerului Transportului care il voi reda mai jos :
Ministerul Transporturilor Ordinul nr. 8/2014 pentru stabilirea condiţiilor de operare în spaţiul aerian naţional a aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord
În vigoare de la 21.01.2014 Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 50 din 21.01.2014.
Având în vedere dezvoltarea continuă a industriei aeronautice în ceea ce priveşte fabricaţia şi utilizarea aeronavelor fără pilot la bord,
luând în considerare faptul că pe plan internaţional nu au fost stabilite încă standarde comune de certificare şi operare a aeronavelor civile fără pilot la bord,
ţinând cont de faptul că la nivelul Uniunii Europene pachetul de reglementări în domeniului aeronavelor civile fără pilot la bord, cu masa maximă la decolare mai mare de 150 kg, urmează să fie finalizat până în anul 2016, în timp ce aeronavele civile fără pilot la bord, cu masa maximă la decolare mai mică de 150 kg, rămân sub incidenţa reglementărilor naţionale emise de statele membre ale Uniunii Europene,
pentru a permite operarea în spaţiul aerian naţional a aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord, până la emiterea pachetului de reglementări europene şi naţionale specifice care să acopere atât domeniul certificării, cât şi domeniul operării acestor aeronave,
în temeiul prevederilor art. 4 lit. b.) şi f.) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1.
Operarea aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord în spaţiul aerian naţional este permisă numai în zone de spaţiu aerian segregat temporar, înfiinţate, alocate şi activate conform reglementărilor aplicabile în vigoare.
Zonele prevăzute la alin. (1) se stabilesc în întregime în spaţiul aerian de clasă G, iar limita verticală superioară a acestora trebuie să fie cu cel puţin 150 m sub limita minimă a spaţiului aerian controlat.
Cererea pentru înfiinţarea zonei prevăzute la alin. (1) se transmite de către operatorul aeronavei Autorităţii Aeronautice Civile Române cu cel puţin 45 de zile înainte de data prevăzută pentru începerea activităţii. Modelul cererii şi informaţii privind documentele-suport care trebuie anexate acesteia se publică pe pagina proprie de internet a Autorităţii Aeronautice Civile Române http://www.caa.ro.
Alocarea şi activarea zonelor prevăzute la alin. (1) se efectuează în conformitate cu reglementările aeronautice aplicabile.
Art. 2.
În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a.) operator al aeronavei – persoană fizică sau juridică care efectuează operaţiuni aeriene cu o aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi care solicită în acest scop înfiinţarea unei zone de spaţiu aerian segregat temporar conform prevederilor prezentului ordin;
b.) spaţiu aerian de clasă G – zonă delimitată de spaţiu aerian în care nu sunt furnizate servicii de control al traficului aerian.
Art. 3.
O aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mare de 150 kg poate fi operată în spaţiul aerian naţional, în condiţiile respectării cerinţei prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2), numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a.) deţine un certificat de înmatriculare;
b.) deţine un certificat de tip şi un certificat de navigabilitate, conform cu reglementările europene emise în aplicarea Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 februarie 2008 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi instituirea unei Agenţii Europene de Siguranţă a Aviaţiei şi de abrogare a Directivei 91/670/CEE a Consiliului, a Regulamentului (CE) nr. 1.592/2002 şi a Directivei 2004/36/CE;
c.) operatorul aeronavei este certificat, după caz, în funcţie de operaţiunile aeriene civile desfăşurate, în conformitate cu reglementările aeronautice aplicabile emise la nivel naţional sau cu cele emise la nivelul Uniunii Europene;
d.) aeronava este asigurată, conform legii, pentru daune produse terţilor.
Art. 4.
O aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 150 kg poate fi operată în spaţiul aerian naţional, în condiţiile respectării cerinţei prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2), numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a.) deţine un certificat de identificare emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română sau un certificat de înmatriculare ori un document echivalent emis de alt stat;
b.) în cazul în care aeronava are o masă maximă la decolare mai mare de 15 kg, deţine un permis de zbor naţional emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română sau un document de certificare tehnică echivalent emis de alt stat, recunoscut de Autoritatea Aeronautică Civilă Română;
c.) aeronava este asigurată, după caz, conform legii, pentru daune produse terţilor.
Art. 5.
Nicio prevedere a prezentului ordin nu exonerează operatorul unei aeronave civile motorizate fără pilot la bord de obligaţia respectării prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 912/2010 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor în spaţiul aerian naţional, precum şi a condiţiilor în care decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se pot efectua şi de pe/pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate, cu modificările şi completările ulterioare, atunci când efectuează operaţiuni aeriene civile în spaţiul aerian naţional.
Prezentul ordin nu se aplică:
a.) aeromodelelor, aşa cum acestea sunt definite şi clasificate de către Federaţia Internaţională de Aeromodelism şi de către Federaţia Română de Modelism, atunci când sunt utilizate în cadrul competiţiilor, demonstraţiilor aeriene sau al altor manifestaţii oficiale organizate de Federaţia Română de Modelism;
b.) aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 1 kg, atât timp cât
– sunt operate într-o zonă deschisă, fără construcţii cu destinaţia de locuinţă;
– sunt operate fără depăşirea câmpului vizual al persoanei care asigură comanda aeronavei de la sol, dar nu mai mult de 150 m distanţă pe orizontală şi de 100 m distanţă pe înălţime faţă de această persoană;
– nu au montate pe ele aparatură pentru filmare sau transmisie de date.
Răspunderea pentru eventuale daune provocate ca urmare a operării aeromodelelor şi aeronavelor prevăzute la alin. (2) revine în totalitate persoanelor care asigură comanda acestora de la sol.
Art. 6.
În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, Autoritatea Aeronautică Civilă Română publică pe propria pagină de internet, http://www.caa.ro, documentele şi informaţiile prevăzute la art. 1 alin. (3).
Până la data de 30 iunie 2015, Autoritatea Aeronautică Civilă Română va elabora şi va supune aprobării ministrului transporturilor proiectele reglementărilor aeronautice civile naţionale privind operarea în spaţiul aerian naţional a aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord şi care au masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 150 kg.
Art. 7.
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.
Art. 8.
Prezentul ordin se aplică până la data de 30 ianuarie 2016.
Pe scurt este legal doar daca deti o drona si nu o folosesti in mediul rural sau urban si nu are instalata o camera de filmat sau fotografiat montata pe ea.
Din textul de mai sus, aparatele de zbor fără pilot, cele cu o masă mai mică de 150 kg, în cazul de față dronele, sunt limitate la a zbura în spațiul de clasă G, adică la maxim 3050 m altitudine, și nu beneficiază de servicii de control al traficului.
Limita verticală superioară trebuie să fie cu cel puțin 150 m sub limita minimă a spațiului aerian controlat iar pentru a avea acces la acest spațiu, trebuie să depui o cerere la Autoritatea Aeronautică Civilă Română, cu 45 de zile inainte de începerea activității.
Referitor la transmisia de date ,cam toate aparatele de zbor numite drone au GPS ,si normal ca pot transmite date sau coordonate propietarului ,nu inteleg ce trebuie sa faca propietarul unei drone sa se puna pe desfacut drona si sa scoata tot ,GPS,camera video sau si alte componente care nu corespund cu legea data de Ministrul Transporturilor ,iar alta nedumerire o am la acel spatiu numit din zona G,ca nu cred ca apartine Ministerului Transportului ,nici spatiu privat nu este asta e sigur ,iar in acest caz cum poti interzice filmatul sau fotografierea ?!.
Drona poate fi folosită şi fără certificat de înmatriculare şi autorizaţii de navigabilitate in urmatoarele situatii :
- drona are masa mai mică de un kilogram şi nu este dotată cu o cameră video.
- este manevrata într-o zonă deschisă, fără construcţii cu destinaţia de locuinţă.
- este manevrata fără depăşirea câmpului vizual al persoanei care asigură comanda de la sol, dar nu mai mult de 150 de metri distanţă pe orizontală şi 100 de metri distanţă pe înălţime faţă de această persoană.
Referitor la transmisia de date ,cam toate aparatele de zbor numite drone au GPS ,si normal ca pot transmite date sau coordonate propietarului ,nu inteleg ce trebuie sa faca propietarul unei drone sa se puna pe desfacut drona si sa scoata tot ,GPS,camera video sau si alte componente care nu corespund cu legea data de Ministrul Transporturilor ,iar alta nedumerire o am la acel spatiu numit din zona G,ca nu cred ca apartine Ministerului Transportului ,nici spatiu privat nu este asta e sigur ,iar in acest caz cum poti interzice filmatul sau fotografierea ?!.
Drona poate fi folosită şi fără certificat de înmatriculare şi autorizaţii de navigabilitate in urmatoarele situatii :
- drona are masa mai mică de un kilogram şi nu este dotată cu o cameră video.
- este manevrata într-o zonă deschisă, fără construcţii cu destinaţia de locuinţă.
- este manevrata fără depăşirea câmpului vizual al persoanei care asigură comanda de la sol, dar nu mai mult de 150 de metri distanţă pe orizontală şi 100 de metri distanţă pe înălţime faţă de această persoană.
Potrivit legii, folosirea unei drone fără a deţine autorizaţiile necesare sau nerespectarea restricţiilor de zbor se pedepsesc cu închisoare de la trei luni la 1 an sau cu amendă.
Este în afara legii exploatarea unei drone fără ca aceasta să aibă un certificat de înmatriculare /identificare şi un certificat sau o autorizaţie de navigabilitate ori documente echivalente. Legislaţia în vigoare vă cere să obţineţi autorizaţii speciale pentru anumite zone, aceste avize se emit de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, către persoanele fizice şi juridice, după ce instituţia se asigură că acestea nu pun în pericol siguranţa zborului folosind drona. , dronele de mari dimensiuni trebuie să fie asigurate pentru eventualele daune produse terţilor.