marți, 26 ianuarie 2016

De patru ori douazeci.

De patru ori douăzeci, cam asta este vârsta celui mai iubit actor din România, nu voi spune că este mai bun sau mai altfel ca oricare actor din această ţară, pentru că respect tot ce înseamnă teatru şi film în general, fiecare este bun în felul său este inimitabil, său fiecare are ceva la care publicul spectator apreciază său iubeşte, însă nu mă poate contrazice nimeni sper eu ca marele actor Florin Piersic, este cel mai iubit şi popular actor român din toate timpurile.
            Viata este o poveste -Florin Piersic
Nu voi putea să cuprind toate realizările acestui om minunat care a încântat generaţii întregi cu rolurile jucate de-a lungul timpului, atât în teatru cât şi în film, ce nu ştiu foarte mulţi este că inegalabilul Florin Piersic are talent şi în domeniul muzical, poate cânta la fel de bine pe cât şi joacă în piese de teatru sau filme.                                                                                    
Florin Piersic s-a născut la data de 27 ianuarie 1936, în oraşul Cluj, din părinți bucovineni (mama originară din Valea Seacă, tatăl său era medic veterinar, originar din Corlata), si-a petrecut copilăria în Corlata, Pojorâta și Cajvana, apoi în Cernăuți și, ulterior, la Cluj-Napoca, unde a urmat Liceul de băieți nr.3 (actual este numit Colegiul Național "Emil Racoviță").
In cei aproape 60 de ani de cariera, Florin Piersic a jucat in peste 55 de filme, insa cred eu rolul pe care publicul roman il retine si care nu poate fi uitat este rolul in care il interpreteaza pe Margelatu, si unde joaca alaturi de bunul sau prieten Szabolcs Cseh, si unde cunoscutul actor si cascator Sobi Cseh joaca rolul lui Buza de iepure.
Eu personal nu prea am cum sa uit acest personaj numit Margelatu, in perioada in care a fost realizata si apoi difuzata seria celor patru filme: Trandafirul galben, Masca de argint. Colierul de turcoaze si Totul se plateste.
Am distrus in acea perioada a copilariei mele tot ce se numea pistol, primul pistol a fost o imitatie de Colt primit in dar de ziua mea si care a avut" teava" fix doua ore, dupa o examinare atenta pentru ca trebuia sa fie la fel ca cel al celebrului personaj, i-am taiat teava, bineinteles ca la fel au patit si restul pistoalelor care au urmat dupa el, tot in acea perioada de timp, pe toti prieteni de familie ai parintilor mei care aveau drum spre locuri unde era cultivata floarea soarelui, i-am "terorizat" sa imi aduca palarii de floarea soarelui in drumul lor de intoarcere spre Bucuresti, a fost o perioada de care imi aduc aminte si acum cu placere, nu cred ca sunt singurul care are astfel de amintiri in legatura cu Margelatu.
Florin Piersic a absolvit I.A.T.C din București, promoția anului 1957, spectacolul de absolvire a fost "Peer Gynt" de Henrik Ibsen, a fost remarcat pentru talentul său în De aş fi Harap Alb din anul 1965 în regia lui Ion Popescu Gopo, debutul în lumea filmului a fost făcut în filmul Ciulinii Bărăganului din anul 1957, în acest film joacă rolul lui Tănase.
Iată o parte din filmele care a jucat, trecând de la filmele istorice la cele de acţiune, sau de la comedie la film muzical:
  • Rascoala -1965
  • Tunelul -1966
  • Sapte baieti si o strengarita-1967
  • Columna -1968
  • Mihai Viteazul-1971
  • Aventuri la Marea Neagra-1972
  • Explozia -1973
  • Fratii Jderi-1974
  • Un August in flacari-1974
  • Stefan cel Mare -1975
  • Elxirul tineretii-1975
  • Tufa de Venetia
  • Pintea -1976
  • Cuibul Salamandrelor -1976
  • Regasire-1977
  • Eu,tu si ...Ovidiu-1978
  • Drumul oaselor -1980
  • Reteaua S-1980.
  • Trandafirul galben -1982
  • O lebada iarna 1983
  • Ramasagul-1985
  • Masca de argint -1985
  • Racolarea -1985
  • Colierul de turcoaze-1986
  • Totul se plateste -1987
  • In fiecare zi mi-e dor de tine-1988
  • Fix Alert-2004
  • Eminescu versus Eminem -2005
In piesele de teatru in care a jucat cele mai cunoscute sunt :
  • Act venețian
  • Zbor deasupra unui cuib de cuci
  • Gaițele
  • Logodnicele aterizează la Paris
  • Oameni și șoareci
  • Cartea lui Iovita
  • Dulcea pasăre a tinereții
  • Heidelberg-ul de altă dată
  • Straini in noapte

Pentru a rasplati cumva tot ce a facut in teatrul si cinematografia din Romania ,in orasul Cluj un cinematograf  se numeste Florin Piersic. 
La inaugurarea cinematografului in 27 ianuarie 2011, Florin Piersic spunea: ''M-am născut într-un cinematograf și acum un cinematograf îmi va purta numele.
Nimic nu mi-aș fi dorit mai mult decât ca mama și tata să fie de față la inaugurarea cinematografului Florin Piersic".
Florin Piersic  a fost distins cu Ordinul Meritul Cultural clasa a V-a in anul 1967 pentru merite deosebite în domeniul artei dramatice . 
In data de  30 mai 2002 a fost decorat cu Ordinul național Steaua României în grad de Cavaler, alături de alți actori, ''pentru prestigioasa carieră artistică și talentul deosebit prin care au dat viață personajelor interpretate în filme, dar și pe scenă, cu prilejul celebrării unui veac de film românesc''.
A primit titlul de Cetatean de Onoare in urmatoarele orase:Bucuresti,Bacau, Cluj Napoca, Caracal, Sighet ,Suceava, Baia Mare ,Galati si Oradea.
Deasemenea este cetatean al Republicii Moldova din anul 2012 ,cand la data de 10 decembrie, presedintele Nicolae Timofti  a acordat acest titlu prin decret prezidential.
Un actor exceptioal, cu mult simţ al umorului, puţini ştiu însă despre modestia marelui actor, nu îi place să fie numit maestru, consideră că acest cuvânt nu este pentru el, doreşte să fie numit simplu Florin, ştie că este iubit de publicul său oriunde se duce, se amuza mereu despre faptul că se spune că vorbeşte mult, povestind mereu din experienţa sa de viaţă, sau întâmplări amuzante, a spus că nu îl supara acest lucru pentru că iubeşte oamenii în general şi ei pot spune orice, ce îl întristează este faptul că cei alături de care a jucat de-a lungul timpului nu mai sunt printre noi, şi sunt undeva acolo sus într-o stea.
Un sincer La Multi Ani! , la cei de patru ori douazeci de ani ,ai celui mai iubit actor roman . 
                                    
Doamne daca-mi esti prieten : Recita :Florin Piersic ,pe muzica lui Ernesto Cortazar si versurile lui Spiridon Popescu .